‘Het is voor iedereen aanpassen in deze coronatijd’

Onze vrijwilligers vertellen over hun werkzaamheden bij de deurdienst. Aan het woord zijn Nelly van der Bijl, Jeremy Mauritsz, José van Mourik en Wil de Kort. In het dagelijkse leven is Nelly als vrijwilliger verbonden aan Laarhoven BG, José als vrijwilliger in de horeca, Wil de Kort als vrijwilliger van de Laarbus en Jeremy werkt in de Laarsuite. Maar dat is het dagelijkse leven. Sinds maart is dat in Het Laar helemaal op zijn kop gegaan.

 

Sinds de uitbraak van het Coronavirus en de daaruit voortgekomen voorschriften, moest ook Het Laar de deuren voor bezoekers sluiten. Dankzij de inzet van 12 vrijwilligers zoals Nelly, Wil en José en een aantal vaste medewerkers zoals Jeremy is er een prachtige samenwerking ontstaan, waardoor de familie toch nog de bewoners kunnen bereiken. Zeven dagen per week is van 09.00 tot 20.00 Het Laar open voor familie en andere bezoekers. Ze kunnen dan bij Nelly en de anderen pakketjes afleveren. Er staan altijd minstens twee vrijwilligers klaar. Het is hard werken, want ze maken heel wat kilometers als ze in het gebouw overal de pakketjes bezorgen.

“Alle pakketjes van de post, de apotheek, de bloemen die door de bloemist worden bezorgd, de bakker en wat te denken van al het wasgoed dat gehaald en gebracht wordt door de familie, de cadeautjes, de post. Wij nemen alles in ontvangst en brengen het naar de appartementen van de bewoners. Daar bellen we aan en zorgen ervoor dat we met inachtneming van 1,5 meter het aan de bewoner kunnen overdragen,” vertelt Nelly.

Jeremy, Nelly en José bij hun ‘Deurdienst

 

Het niet mogen toelaten van bezoekers en het stopzetten van alle activiteiten is voor bewoners en familie verschrikkelijk, vertellen ze. José: “De eerste week waren de reacties van familie op het bericht dat ze hun vader of moeder niet mogen zien zo verdrietig. Ik kreeg er vaak een knoop van in mijn maag. De familie belt veel met hun naasten en waarderen het enorm wat wij voor de bewoners doen.” José mist het werk in de horeca wel een beetje. “Maar ik vrees ook de dag dat we weer mogen samenkomen in Chapeau! Wie van onze vaste gasten gaan we dan missen?”

Vrijwilliger Wil vertelt over het brandincident dat 9 april plaatsvond in zorgcentrum de Reyshoeve in de Reeshof. Het Laar heeft drie bewoners van de Reyshoeve tijdelijk onderdak geboden in Laarakker. Toen dit superinitiatief tijdens intern overleg bij Het Laar geregeld werd, stapte Wil meteen in de Laarbus om de bewoners op te halen. “Voor mij is dit vanzelfsprekend. Ik vind het fijn om te kunnen helpen. Het is mooi om dit samen op te pakken, het teamwork te zien, hoe in Het Laar deze bewoners in Chapeau! werden verwelkomd met een soepje, frietje en toetje, om van de schrik te bekomen.”

‘Wil rijdt de Laarbus, maar doet ook ‘Deurdienst’

 

Nelly benadrukt dat de “Deurdienst”, zoals ze het noemen, nu als een geoliede machine loopt. “Ik mis de bewoners en medewerkers van afdeling Laarhoven B G waar ik normaal gesproken mijn vrijwilligerswerk doe. Ik zal erg blij zijn als alles weer terug naar normaal kan. Maar ik heb er ook iets moois voor terug gekregen. Een heel fijne samenwerking met andere vrijwilligers en de collega’s van de receptie en horeca.” Jeremy geniet enorm van zijn dienst. “Normaal werk ik in de Laarsuite. Maar nu ik het hele gebouw doorloop, leer ik zoveel meer bewoners kennen. Het is zo leuk om met ze een praatje te maken aan hun voordeur, ook al moeten we 1,5 meter afstand houden.”

De medewerkers van de Deurdienst vinden het hartverwarmend om te zien hoe er aan bewoners en medewerkers wordt gedacht door familie, bedrijven, kinderen etc. “We mochten al vele kaarten, bloemen, tekeningen, taarten en ander lekkers en nog vele andere attenties ronddelen. Als we bij bewoners aan mogen bellen zijn die superblij met een kort praatje en een mooie kaart. Ook met de familie, mantelzorgers en bekenden van onze bewoners die bij ons komen om iets te halen of brengen hebben we een troostend of opbeurend gesprekje. Vol goede moed gaan we dit samen volhouden,” aldus een tevreden Nelly.

 

 

‘Het is voor iedereen aanpassen in deze coronatijd’

Onze vrijwilligers vertellen over hun werkzaamheden bij de deurdienst. Aan het woord zijn Nelly van der Bijl, Jeremy Mauritsz, José van Mourik en Wil de Kort. In het dagelijkse leven is Nelly als vrijwilliger verbonden aan Laarhoven BG, José als vrijwilliger in de horeca, Wil de Kort als vrijwilliger van de Laarbus en Jeremy werkt in de Laarsuite. Maar dat is het dagelijkse leven. Sinds maart is dat in Het Laar helemaal op zijn kop gegaan.

 

Sinds de uitbraak van het Coronavirus en de daaruit voortgekomen voorschriften, moest ook Het Laar de deuren voor bezoekers sluiten. Dankzij de inzet van 12 vrijwilligers zoals Nelly, Wil en José en een aantal vaste medewerkers zoals Jeremy is er een prachtige samenwerking ontstaan, waardoor de familie toch nog de bewoners kunnen bereiken. Zeven dagen per week is van 09.00 tot 20.00 Het Laar open voor familie en andere bezoekers. Ze kunnen dan bij Nelly en de anderen pakketjes afleveren. Er staan altijd minstens twee vrijwilligers klaar. Het is hard werken, want ze maken heel wat kilometers als ze in het gebouw overal de pakketjes bezorgen.

“Alle pakketjes van de post, de apotheek, de bloemen die door de bloemist worden bezorgd, de bakker en wat te denken van al het wasgoed dat gehaald en gebracht wordt door de familie, de cadeautjes, de post. Wij nemen alles in ontvangst en brengen het naar de appartementen van de bewoners. Daar bellen we aan en zorgen ervoor dat we met inachtneming van 1,5 meter het aan de bewoner kunnen overdragen,” vertelt Nelly.

Jeremy, Nelly en José bij hun ‘Deurdienst

 

Het niet mogen toelaten van bezoekers en het stopzetten van alle activiteiten is voor bewoners en familie verschrikkelijk, vertellen ze. José: “De eerste week waren de reacties van familie op het bericht dat ze hun vader of moeder niet mogen zien zo verdrietig. Ik kreeg er vaak een knoop van in mijn maag. De familie belt veel met hun naasten en waarderen het enorm wat wij voor de bewoners doen.” José mist het werk in de horeca wel een beetje. “Maar ik vrees ook de dag dat we weer mogen samenkomen in Chapeau! Wie van onze vaste gasten gaan we dan missen?”

Vrijwilliger Wil vertelt over het brandincident dat 9 april plaatsvond in zorgcentrum de Reyshoeve in de Reeshof. Het Laar heeft drie bewoners van de Reyshoeve tijdelijk onderdak geboden in Laarakker. Toen dit superinitiatief tijdens intern overleg bij Het Laar geregeld werd, stapte Wil meteen in de Laarbus om de bewoners op te halen. “Voor mij is dit vanzelfsprekend. Ik vind het fijn om te kunnen helpen. Het is mooi om dit samen op te pakken, het teamwork te zien, hoe in Het Laar deze bewoners in Chapeau! werden verwelkomd met een soepje, frietje en toetje, om van de schrik te bekomen.”

‘Wil rijdt de Laarbus, maar doet ook ‘Deurdienst’

 

Nelly benadrukt dat de “Deurdienst”, zoals ze het noemen, nu als een geoliede machine loopt. “Ik mis de bewoners en medewerkers van afdeling Laarhoven B G waar ik normaal gesproken mijn vrijwilligerswerk doe. Ik zal erg blij zijn als alles weer terug naar normaal kan. Maar ik heb er ook iets moois voor terug gekregen. Een heel fijne samenwerking met andere vrijwilligers en de collega’s van de receptie en horeca.” Jeremy geniet enorm van zijn dienst. “Normaal werk ik in de Laarsuite. Maar nu ik het hele gebouw doorloop, leer ik zoveel meer bewoners kennen. Het is zo leuk om met ze een praatje te maken aan hun voordeur, ook al moeten we 1,5 meter afstand houden.”

De medewerkers van de Deurdienst vinden het hartverwarmend om te zien hoe er aan bewoners en medewerkers wordt gedacht door familie, bedrijven, kinderen etc. “We mochten al vele kaarten, bloemen, tekeningen, taarten en ander lekkers en nog vele andere attenties ronddelen. Als we bij bewoners aan mogen bellen zijn die superblij met een kort praatje en een mooie kaart. Ook met de familie, mantelzorgers en bekenden van onze bewoners die bij ons komen om iets te halen of brengen hebben we een troostend of opbeurend gesprekje. Vol goede moed gaan we dit samen volhouden,” aldus een tevreden Nelly.

 

 

‘.’

-

Wil je meer weten? Aangenaam, ik ben Elisabeth

Elisabeth van den Hoven

Email: e.vandenhoven@hetlaar.nl

Tel.: 06 – 130 536 39

Bel mij terug!

Het Laar
Generaal Winkelmanstraat 175
5025 XG Tilburg
Voor info over wonen en zorg: www.hetlaar.nl